Klargjør siden...
Sørnett

Marerittkrysset på Lund Torv

Kristine Byrkjedal har opplevd nesten-ulykker både som bilist og fotgjenger i lyskryss med grønt for både biler og fotgjengere. Foto: Emil Myhre

Kristine Byrkjedal har opplevd nesten-ulykker både som bilist og fotgjenger i lyskryss med grønt for både biler og fotgjengere. Foto: Emil Myhre

Flere kryss i Kristiansand har grønn mann og grønt lys samtidig. Dette skaper situasjoner som er farlig for fotgjengere.

Publisert:

I Kristiansands mest travle kryss på Lund Torv kan man vente i flere minutter på grønt lys. Tidlig på morgenen og i rush-trafikken har folk dårlig tid, og man skynder seg ofte i stedet for å sakke ned farten og stanse. I et av lyskryssene får både fotgjengere og bilister grønt lys samtidig.

Et rent mareritt, sier kristine byrkjedal

Kristine Byrkjedal, både bilist og fotgjenger, synes veikrysset på Lund er et rent mareritt. Hun har selv bodd flere år på Lund, og irriterer seg spesielt på de grønne lysene som er på samtidig.

- Selv har jeg hatt nestenulykke og nesten kjørt ned folk på grunn av lysene, sier Kristine.

Hun er på vei til det beryktede krysset med barnevogn og blir stående lenge før hun kan krysse veien.

Som mor med barnevogn er hun en av de som bruker litt lengre tid enn de fleste. Eldre mennesker og syklister som leier sykkelen er også innenfor denne gruppen.

[img204069_2LF]

Krysset på Lund har flere filer og er et veldig trafikkert kryss, noe som gjør at folk skynder seg istedenfor å vente. I rushtrafikken er både folk på vei hjem i bilen og elever fra skolene går hjem.

I slutten av januar ble sønnen til samferdselsminister Knut Arild Hareide nesten overkjørt i et slikt kryss, da en stor lastebil ikke la merke til unggutten som skulle over. Som barn lærer man seg å gå på grønt lys, og da er man ikke like bevisst på trafikken rundt seg. Skoleveien blir mye farligere, og barn havner ofte i blindsonen til større kjøretøy.

Guro Ranes, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, sier til Fædrelandsvennen at hun har forståelse for problemet, men hun tror ikke den beste løsningen er å lage en absolutt regel som forbyr at både fotgjengere og bilister skal ha grønt lys samtidig.