Sørnett

Improvisert scenekunst

Køer som presser på for å komme inn i salen og en kamp om setene på første rad. Så entrer far og sønn scenen.

Publisert:

[nggallery id=452]

Den ivrige summingen og latteren stopper brått da far, Nils Petter Mørland, ønsker alle velkommen. Han forklarer at de nå skal improvisere en forestilling, og at improteater i bunn og grunn går ut på at man ikke har øvd på forhånd.

Publikum blir fort dratt med inn i forestillingen. Et forslag kommer fra salen:
- Spill noen som dyrker planter som kan vanne seg selv.

Med latter fra salen starter far og sønn improviseringen basert på nettopp dette.[faktaboks]

ASSITEJ

Stykket ”Father and Son in the 24th Century” er en del av åpningen på ASSITEJ festivalen i Kilden Teater- og konserthus. ASSITEJ er en internasjonal organisasjon for scenekunst for et ungt publikum. Målsetning med årets festival er å øke ungdommens nysgjerrighet og appetitt for scenekunst.
Flere aktører med god erfaring på området er tatt med, og en av disse er Mørland.

Han er en del av Det Andre Teateret som har gjort stor suksess med improvisasjonsteater i Oslo. I denne forestillingen hadde han med seg sin sønn, Simon Mørland (13).
- Simon ville egentlig ikke være med, men jeg ville veldig gjerne gjøre noe sammen med han, forteller Mørland. Science fiction er en fellesinteresse de to har og forestillingen er derfor i stor grad basert på dette.

God stemning

Etter ulike ferder på fremmede planeter med maktsyke vesener, fangenskap og flere ville jakter i verdensrommet greier far og sønn sammen å finne planten som vanner seg selv. Det resulterte i 45 minutter med rungende latter fra publikum og god stemning fra samtlige i salen.

Se utdrag fra forestillingen her:

 

http://www.youtube.com/watch?v=LuK-i6d2420&feature=youtu.be[/youtube]

 

Scenekunst

- Er det dette noe alle kan drive med?

- Ja, det er det. Men man må øve mye på å improvisere. Det er lett og lære grunnprinsipper, men det tar noen år å få tak på.
Nils Petter Mørland har selv holdt på med teater i 13-14 år, ulike teknikker og dramaturgien har han integrert, sier han.

Det Andre Teateret har tatt improvisering frem i lyset og gjort det til en suksess.

- På hvilken måte greier dere å formidle et budskap i en slik forestilling som dette?

- Til vanlig tenker man at budskap er det som bæres av teksten eller innhold. Men hos oss er der formen som er budskapet. Akkurat i denne forestillingen ble det at har man tatt et dårlig valg, må man stå for det.

Satse på ungdom

Festivalen arrangeres annet hvert år i Kristiansand. I år ligger fokuset på størst grad på ungdom. Det blir laget mye teater for barn i alderen 0-13 år, men lite som er tilpasset ungdom.
- Derfor vil ASSITEJ de kommende årene fokusere mer på å lage teater som passer for ungdom, forteller Bjørn Birch, konstituert styreleder i ASSITEJ.

Festivalen varer frem til lørdag 19. oktober. Disse dagene fylles med ulike teaterforestillinger og seminarer om scenekunst.