Sørnett

Agder topper drukningsstatistikk:

Sprengt kapasitet rammer svømmeopplæring

Aquarama tirsdag formiddag.
 Foto: Jonas Sæter Sundtjønn

Aquarama tirsdag formiddag. Foto: Jonas Sæter Sundtjønn

Dårlig kapasitet i Kristiansands svømmehaller gjør det utfordrende å drive svømmeopplæring. Nå kreves det nye anlegg.

Publisert:

Sist oppdatert: 14.05.2024 kl 14:05

- Bygg anlegg. Det er det aller viktigste!

Caroline Thorstensen, daglig leder for Vågsbygd svømme- og livredningsklubb, er tydelig i svaret på hvordan Kristiansand kommune bedre kan legge til rette for svømmeopplæring. Ferske tall hentet fra Redningsselskapet viser at åtte personer har mistet livet i drukningsulykker i Agder så langt i år. Det er flest i Norge. Senest i slutten av mars mistet en syv år gammel jente livet i en drukningsulykke i et innendørs basseng i Lindesnes.

Caroline Thorstensen, daglig leder i Vågsbygd svømme- og livredningsklubb.
 Foto: Jonas Sæter Sundtjønn

Caroline Thorstensen, daglig leder i Vågsbygd svømme- og livredningsklubb. Foto: Jonas Sæter Sundtjønn

Svømmeopplæring for sent inn i skolen

- Alle førskolebarn har tilbud om svømmeopplæring, noe veldig mange benytter seg av. Så har de ikke svømmeopplæring før 3. og 4. klasse, forteller Thorstensen.

Undersøkelser gjort av Redningsselskapet og Norges Svømmeforbund viser at kun 39% av elever på landsbasis klarer å gjennomføre kompetansemålene i svømming. I et debattinnlegg i Fædrelandsvennen gir Thorstensen, sammen med representanter fra Kristiansand Svømmeallianse og Varodd Svømmeklubb, uttrykk for at de synes svømmeopplæringen kommer for sent inn i skolen.

- Det tar tid å lære å svømme, og det er viktig å begynne tidlig.

Undersøkelsen fra Redningsselskapet og Norges Svømmeforbund viser at de som lærer å svømme i 1. klasse eller før har større sannsynlighet for å oppnå kompetansemålene i svømming.

- Mange er ikke i vann mellom tilbudet i barnehagen og frem til svømmeopplæringen starter i 3. klasse. Da er det klart at alt de har lært har forsvunnet, og de må begynne på nytt, sier Thorstensen.

Jan Kjensli, utviklingskonsulent ved Norges Svømmeforbund.
 Foto: Norges Svømmeforbund

Jan Kjensli, utviklingskonsulent ved Norges Svømmeforbund. Foto: Norges Svømmeforbund

Jan Kjensli, utviklingskonsulent i Norges Svømmeforbund, sier det er viktig å ivareta svømmeferdighetene.

- Svømmeferdigheter er ferskvare og må vedlikeholdes, skriver Kjensli til Sørnett.

Kapasitet hovedproblemet

Jon Atle Tigerstedt, svømmeundervisningens enhetsleder i Kristiansand kommune, peker på dårlig kapasitet i Kristiansands svømmehaller som hovedproblemet for svømmeundervisningen.

- Nå er det lagt opp til at undervisningen skal starte opp i 2. klasse, men vi har et problem. Vi har to bassenger, et i Vågsbygd og et i Kristiansand. De er fullstendig sprengt på kapasitet.

Thorstensen forteller også om sprengt kapasitet.

- Vi har et lite svømmebasseng som er sprengt i kapasitet og blir brukt av skoler og barnehager på dagtid, og av svømmeklubben på ettermiddagene. Det er lite tid tilgjengelig, så større anlegg med større kapasitet, det er det viktigste Kristiansand kommune kan bidra med.

På spørsmål om manglende tilbud på svømmeopplæring mellom 5-årsladeren og 3. klasse er det igjen kapasiteten som trekkes frem.

- Problemet er igjen tid og plass. Vi har ikke plass. Skal vi gå utover det tilbudet vi har nå må skolene forlenge skolehverdagen, og det er heller ikke greit, sier Tigerstedt.

Nøkkelord