Klargjør siden...
Sørnett

Pirat-taxi skaper problemer

Jonas Røvik (21) kjørte selv pirat, uvitende om at det var ulovlig. Foto: Oliver Bergset

Jonas Røvik (21) kjørte selv pirat, uvitende om at det var ulovlig. Foto: Oliver Bergset

Mange unge velger fremmede sjåfører framfor offentlig transport. Dette frustrerer taxi-sjåførene.

Publisert:

- Vi har opplevd frustrasjon og irritasjon blant våre taxisjåfører, som har vært i situasjoner hvor de har mistet kunder til pirat-taxier, sier Carl Fredrik Holst, markeds- og kommunikasjonssjef i Agder taxi.

Det å ta betalt for kjøring av fremmede er en illegal handling. Holst har forslag til løsninger.

- Å kjøre pirat-taxi har muligens blitt mindre attraktivt, da det er blitt enklere å kjøre lovlig taxi. Vi søker flere studenter til sjåføryrket, og mener det er en fin og fleksibel deltidsjobb med arbeidstider som gjerne passer studier. Vi har døgnåpent, og er med det tilgjengelig til enhver tid, sier han.

For dyrt
Student Ingvild (21) som ønsker å være anonym, forteller at hun i flere tilfeller har valgt bort offentlig transport til fordel for pirat.

- Jeg bor et stykke unna busstopp, og synes taxi er for dyrt. Jeg vet om folk som kjører billig, og jeg synes det er en fordel å sitte på med noen jeg kjenner til. Da slipper jeg ubehagelige og kleine situasjoner, og kan ha en hyggelig biltur.

Hun fraråder andre å sette seg inn hos fremmede.

- Jeg prøver å unngå å bli kjørt av fremmede personer, da det kan medføre en viss fare. Man vet aldri hvem man kan havne i samme bil med.

Ingvild mener det finnes fordeler pirat-taxi med tanke på smittevern, som har vært et reelt problem under pandemien.

- De jeg sitter på med er som oftest fra samme krets som meg. Jeg tar smittevernsreglene på alvor, og tar selv ansvar for å sette meg i baksetet, samt benytte meg av håndsprit.

Holst mener selv det er bedre å ta lovlig taxi med tanke på smittevern, og tror pirattaxi kan medføre smittevernproblemer.

- Vi har implementert grundige renholdsrutiner i forhold til smittevern, og følger til enhver tid de anbefalinger gitt av myndighetene. Sjåførene bruker munnbind, rengjører bilen etter hver runde, og oppfordrer kunden til å sitte i baksetet. Det vil være mye vanskeligere å spore opp private sjåfører, noe som kan skape en større risiko når det kommer til eventuelt smittesporing. Buss er også en mer utrygg transport, da det er flere folk på ett sted, og mer utfordrende med sporing av passasjerer. Vårt mål er å gjøre turen tryggere for begge parter, sier Holst.

Holst legger vil at alle skal kunne stole på Agder-taxi.

- I 07000 Agder-Taxi, etterstreber vi å levere en punktlig, forutsigbar og trygg opplevelse. Du skal alltid kunne stole på oss, sier han avsluttende.

Visste ikke farene som sjåfør
Jonas Røvik (21) kjørte for noen år siden aktivt pirat-taxi. Han visste ikke den gang at dette var illegalt.

- Gjennom skole og trafikkurs fikk vi ingen informasjon om at privat-taxi var illegalt. De aller fleste ungdommene har generelt dårlig med råd, noe som resulterer i at de går for den billigste transporten.

Han legger til at penger ikke var motivasjonen for å kjøre pirat.

- Jeg gjorde det siden folk trengte skyss. Da jeg kjørte en venn, var det igjen kompiser av han som også ville sitte på. Disse betalte, og jeg tjente en ålreit sum i løpet av en kveld. Jeg gjorde det da det var sosialt og jeg møtte mange nye folk. Pengene var bare en bonus.

Han forteller at han stoppet med dette da han ble opplyst om at det var ulovlig. Røvik synes også at personer burde tenke over farene det kan skape, spesielt med tanke på spredning av smitte under korona.