Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Illustrasjonsfoto: Mange eldre trenger veiledning med gjøremål, hvor digital kompetanse er nødvendig. Foto: Peasy Photos, Wikimedia Commons
Mange eldre sliter med å orientere seg i vår digitaliserte verden. De eldre synes det tekniske samfunnet er problematisk, hvor de behøver veiledning og hjelp.
Malin Heggebø Rolfsen
Publisert: 04.02.2022 kl 12:41
-Det er som å være et barn igjen, gjentar flere av de eldre som vi møter på et Seniorsenter i Kristiansand.
De beskriver det som barn når de skal lære «voksenting» etter hvert som de vokser til. På samme måte blir det nesten for eldre i møte med en digital hverdag. En helt «ny verden», men de har jo ingen foreldre å spørre.
På flere seniorsentre i Agder tilbyr Marius Peersen nettbrett og smarttelefon kurs for eldre. Han forteller at det er svært nødvendig med kursene, og at det tydelig er behov for hjelp.
Han forteller at det er veldig individuelt hvor spennende de synes det er å lære om de digitale verktøy. Det baseres i all hovedsak på de eldres egeninteresse.
-Jeg prøver å få dem til å synes det er gøy, sier Peersen.
Det er mye man tar for gitt når man selv er vant med digitale verktøy. Marius nevner flere gjøremål som de eldre stadig må få hjelp med, alt fra billettbestillinger, nettbank, reisebestillinger, informasjon fra kommunen, pensjon og mye mer.
Kursene han holder legger opp til at man starter som nybegynner på nettbrett. Her lærer man de mest nødvendige funksjonene.
Espen Skagestad som holder drop-in datakurs på flere seniorsenter i Kristiansand merker stor forskjell på deltakerne som har brukt data i yrkeslivet, og de som ikke har det.
[img228743_2LM]
-Noen er nysgjerrige og mottagelige for hjelpen, mens andre må ha det inn med teskje, forteller Skagestad.
Han forteller videre at det er viktig å være pedagogisk og rolig. Det hjelper brukeren til å slappe av og få mest utbytte av kursene.
-Tålmodighet er nøkkelen, sier begge kursholderne.
Peersen forteller at noen av kursdeltakerne føler seg ignorert i samfunnet. De har vært trofaste til banken og helsetjenesten sin hele livet, og føler på skam når de ikke mestrer å få tilgang til informasjonen de trenger.
-Å plutselig ikke mestre å benytte seg av daglige tjenester, kan føles håpløst og utestengende, forteller Marius.
Marius forteller at det er tungt for seniorene at det blir sett på som en selvfølge å håndtere det digitale. Det er blandende følelser blant dem, noen tar det med et smil, mens andre synes det er direkte tyngende.
-Et par ganger har samtlige brutt ut i tårer av fortvilelse, forteller Peersen.
Også leder i pensjonistforbundet i Kristiansand, Torgny Aanensen, møter forventingene om å mestre digitale verktøy. Han får stadig høre «Bare gå inn på nettet, så finner du det der», når han selv er avhengig av veiledning.
[img228743_3RM]
Torgny er imot digitaliseringen, og synes det blir strevsomt når han selv er 85 år. Han forteller at det er en tendens til at alt skal digitaliseres, og at det er problematisk.
-Generasjonen etter oss er født med firkantede øyne og kan det, men det gjør ikke vi, sier Torgny
Flere av de eldre legger til at de føler frustrasjon og irritasjon, og at de får en følelse av udugelighet.
-Man vil jo klare det selv, forteller de.
Å mestre å være selvstendig med smartbrett og smarttelefon er lettere sagt enn gjort. Mange eldre har barn og barnebarn til hjelp.
Pensjonist og frivillighetsildsjel Wenche-Turid Svindland har verken barn, eller barnebarn, men klarer seg utmerket selv. Hun har selv jobbet i bank, hvor hun er vant med data fra yrkeslivet. Wenche-Turid mestrer verktøyene bra, men understreker viktigheten av å drive med hjernetrim
-Ikke glem å vedlikehold topp og bunn, forteller ildsjelen.
En eldre venninnegjeng som stadig befinner seg på Vågsbygd Senior senter sier de er takknemlige for tilgjengelig hjelp hos barn og barnebarn. Likevel er det strevsomt med liten skrift og følsomme touch-skjermer.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: