Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Tale Maria Krohn Engvik (37), også kjent som «Helsesista » på Snapchat, får så mange henvendelser om kroppsfokus at hun ikke rekker å svare dem alle.
Sindre Veum Apneseth
Publisert: 19.04.2017 kl 18:33
Da Krohn Engvik, som har jobbet som helsesøster i bydel Norde Aker i fem år, følte hun ikke hadde tilstrekkelig med tid i rollen som helsesøster på fire skoler i bydelen, gjorde hun grep. Hun ville nå ut til ungdommer på en ny plattform, og på nyåret opprett hun snapchat-kontoen «Helsesista».
- Jeg er kjent med kroppspresset. Jeg blir spurt daglig på Snapchat om jeg ikke kan snakke mer om det. Ungdom har mye press fra mange områder. Jeg opplever at de blir slitne og trøtte av å skal være perfekte, forklarer Krohn Engvik.
Ekstra utsatt
Hun får tilbakemeldinger fra foreldre som skryter av initiativet med en helsesøster-funksjon på Snapchat.
- Det er veldig viktig at voksne setter fokus på kroppspress og viser forståelse for de som opplever det som tungt og mye. Jeg ber dem fokusere på tingene de er fornøyd med, og ikke på det negative. Konsekvensene kan være alvorlige. Det kan gi dårlig psykisk helse, spiseforstyrrelser, overtrening og så videre.
Kronh Engvik mener dagens ungdom er ekstra utsatt fra flere forskjellige plattformer.
- Paradise Hotel er ikke alene skylden i kroppspress, men det er summen av mange ting. Da jeg var liten var det fra vennegjengen presset kom, ikke for eksempel sosiale medier som man har i dag.
Har du lest denne? Ber voksne sette grenser for kroppsfokus
Viser til åpenhet og mangfold
Kommunikasjonsansvarlig i MTG Norge, Line Vee Hanum, sier til Sørnett at personer som er komfortable med sin egen kropp er viktig når de velger kandidater til det populære showet.
- Det er deltakere i alle fasonger og farger, det viktigste er at de er trygge og komfortable med seg selv siden de eksponeres på TV, forklarer Vee Hanum og legger til:
- Det går mange hus forbi at Paradise Hotel ofte harselerer med fordommer, at det er en solid dose humor i programmet og at de fleste deltakerne faktisk er rause og fordomsfrie. Hvor mange andre realitykonsepter i Norge har hatt en transperson som deltaker for eksempel?
Vee Hanum kommer derimot med et stikk mot en annen «versting».
- Jeg syns det er langt verre med malplassert kroppsfokus i for eksempel reklamer for produkter som har lite eller ingenting med kropp å gjøre.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: