Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Foto: Hovefestivalen 2012, NRK P3
Grunnleggeren bak Hove, Toffen Gunnufsen, holder seg i festivalbransjen. I sommer fronter han den betydelig mindre Skralfestivalen.
Madeleine Liereng
Publisert: 08.05.2015 kl 13:24
- Arealet er oversiktlig, og er på ti dekar istedenfor 320 som Hovefestivalen var, sier en optimistisk Gunnufsen.
Skralfestivalen har et annet konsept som han håper vil lokke til seg et publikum i alt fra 18 til 35 år.
- Festivalen befinner seg nærmere byen, er mer oversiktlig og betraktelig mindre enn det Hovefestivalen var. At området er mindre og har en mindre stab gjør det lettere å holde kontroll i alle ledd.
Gunnufsen peker på at det aller viktigste når man skal drive festival er samarbeidet med sponsorer og næringslivet. Han vil gå så langt som å bruke betegnelsen "bestevenner" for et slikt samarbeid.
[img126211_2RS]
- Sponsorer er et tegn til omverden at det er et solid arrangement, sier Gunnufsen.
Flere sørlandsfestivaler lykkes
To festivaler på Sørlandet som gjør suksess, og som har et godt samarbeid med sine sponsorer, er Palmesus og Canal Street. Palmesus har etter seks år skaffet seg store sponsorer som Ferrari, Norsk Tipping og L'Oreal.
[faktaboks]
- Vi har et sterkt konsept med en målgruppe som er svært attraktiv for mange firmaer, og til oss er det folk i fra 20-40 år som kommer, sier festsjef i Palmesus Leif Fosselie.
Mats Aronsen, festivalleder for Canal Street sier det er viktig å være tålmodig og tro på det man driver med for å kunne drive en festival. Han er klar på hvorfor de gjør det bra.
- Vi er en merkevare næringslivet og sponsorer forbinder med noe positivt.
Ny frihetsreform
Regjeringen har innført en frihetsreform hvor mer av kulturfinansieringen flyttes fra offentlige til private midler. Under kildenkonferansen i april uttalte kulturminister Thorhild Widvey at det er hardt arbeid å skaffe seg relasjoner og at det må komme tydelig frem hvem som ønsker å støtte kulturlivet.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: