Sørnett

Negativ tilbakemelding på innføring av gebyr i minibanker

Illustrasjonsbilde: Flickr.com

Illustrasjonsbilde: Flickr.com

Fra 1. januar vil det bli innført et gebyr for DNBs minibanker i Norge. DNBs kunder ble mandag informert om at det ikke lenger vil være gratis med kontantuttak i bankens egne minibanker. Dette er det ikke alle som er like begeistret for.

Publisert:

 

Kundene raser

Etter at DNB annonserte det nye gebyret for uttak av penger i minibank, har de fått mye negativ tilbakemelding av forbrukerne på Facebook siden deres. Mange av kundene skriver at de vil se etter et bedre alternativ å bytte bank. Her er noen av de forskjellige tingene som er blitt skrevet:

-    Etter siste gebyr utspill, vil jeg umiddelbart se meg om etter ny bank. Håper så mange som mulig gjør dette, så dere får se konsekvenser av deres dårlige og grådige gebyrpolitikk, skriver en av kundene på Facebook siden til DNB.

-    Dere burde skamme dere som bank! Tenk å behandle kundene deres slik! Det gidder ikke jeg i alle fall, skriver en annen.

DNB har forståelse for den negative tilbakemeldingen og svarte raskt da Sørnett spurte om hvorfor gebyret ble innført.

-         Det er aldri populært å øke prisene, og vi forstår at folk reagerer og lurer på hvorfor vi gjør dette. Forklaringen er at kontanthåndtering koster mye, blant annet på grunn av verditransport, sikkerhet og forsikring. Minibankene, som blir brukt av stadig færre, er dyre i drift. Vi må derfor ta et lite gebyr for å opprettholde tilbudet. På den andre siden finnes det nå også mange gratis alternativer. Det er gratis å vippse og å handle varer og tjenester med kort, skriver kommunikasjonrådgiver i DNB Marit Giske.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nytt gebyr for minibank over hele landet

Fra 1. januar vil det bli innført et gebyr for DNBs minibanker i Norge. DNBs kunder ble mandag informert om at det ikke lenger vil være gratis med kontantuttak i bankens egne minibanker. Det er ikke bare minibankene som vil få en prisjustering. I tillegg til det nye gebyret forbrukerne må betale, må de også bli vant til prisøkninger i andre tjenester.
-       Vi endrer prisen på både uttak i minibank og kontantuttak i bank i butikk/post i butikk/postkontor. I dag er uttak for egne kunder i egne minibanker gratis, mens uttak i andre bankers minibanker koster 7 kroner. Fra 1. januar 2016 vil prisen være 10 kroner uansett hvilken minibank uttaket skjer i. Kontantuttak i bank i butikk/post i butikk/postkontor, som i dag koster 10 kroner, vil fra 1. januar koste 20 kroner, skriver kommunikasjons rådgiver i DNB, Marit Giske.
Samtidig øker prisen på girobetaling over butikk/postskranke fra 35 til 75 kroner, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB til VG.

 

Digitalisering av kontanter
Den nye digitaliseringen av kontanter blir bare mer og mer relevant. Appen «Vipps» av DNB har blitt en av de mer utbredte måtene å overføre penger på blant Norges befolkning.
-       Vi jobber kontinuerlig med å digitalisere tjenestene våre. Vi har kommet langt i dette arbeidet og ønsker at kundene våre skal benytte seg av nettbanken og andre digitale tjenester i så stor grad som mulig. Når det gjelder Vipps så har denne tjenesten gjort overføring og betaling enklere for folk, og enda enklere skal det bli. Om ikke altfor lenge vil det bli også mulig for folk å betale regninger via Vipps, skriver Marit Giske.

[img150876_2LM]