Sørnett

FILMANMELDELSE: The Hangover 2

Lever ikke opp til forventningene. FOTO: Filmweb

Mange har ventet på oppfølgeren til kinosuksessen The Hangover, men filmen lever ikke opp til forventningene.

Publisert:

En film som mange har snakket om i lang tid er The Hangover 2. Det er knyttet høye forventninger til denne filmen, men etter gårsdagens visning kan jeg fortelle at de har vært alt for høye. Det er ikke lett å lage en oppfølger til en megasuksess som The Hangover. Todd Phillips og resten av gjengen bak The Hangover 2 har gjort et hederlig forsøk, men resultatet når ikke opp til forventningene.

Plotet i filmen skiller seg ikke nevneverdig fra den første filmen. Filmen starter fint med en scene hvor publikum blir fortalt det de trenger å vite. Ed Helmes sin karakter, Stu, skal gifte seg og det kommer tidlig frem at han ikke ønsker en reprise fra forrige gang. Det eneste han vil ha er en utdrikkningsbrunsj uten alkohol. Få tror nok at han får viljen sin.

Pauser i latteren
Etter et par titalls minutter med vitsing om hva som skjedde sist gang en skulle gifte seg, samles endelig den velkjente “wolfpack’en” igjen. Det er ingen tvil om at det er Zach Galifianakis som bærer alt det humoristiske i filmen. Han har et ansikt man kan bryte ut i latter av om det bare er foran kamera lenge nok. Humoren klarer ikke regissør, manusforfatter eller skuespillere å ta med seg når det er tid for å bære plotet videre. Noe som ikke kan sies å være bra i en komedie.

Så kommer filmen til det punktet publikum har ventet på. Total blackout, og nok en dag forsvinner fra livet til hovedkarakterene. Utrolig nok er det her filmen går nedover. Alt blir så kjedelig gjenkjennelig fra den første filmen. I forrige film kunne man le av en mistet tann, løve på badet og en baby i skapet. Denne gangen humrer man litt av en tatovering, i tillegg til at de finner en ape på badet og en asiater på gulvet. Ikke særlig nyskapende. Etter gjengen har kommet seg til hektene tømmer de lommene for å finne spor. Lyder dette kjent? I jakten på å finne den bortkomne vennen, som i denne filmen er broren til bruden, kommer gjengen opp i noen morsomme og noen kjedelige situasjoner. Nå skal ikke jeg røpe noen av disse situasjonene, ettersom alle sannsynligvis kommer til å se denne filmen uavhengig av hvilken karakter denne filmen får.

Det mest irriterende i denne filmen for min egen del, er actionsekvensene. I forrige film ble disse fylt med humor. I tillegg var skurken morsom. Slik er det ikke denne gangen. Total destruksjon og skyting kan gjøres morsomt, men denne gangen blir det dessverre ikke det. Skurken gir oss heller ingen komiske innfall.

Zach Galifianakis bringer humor, Ed Helmes bringer det nevrotiske og Bradley Cooper prøver å holde det hele sammen. Bringer man dette sammen ender man opp med en blek kopi av den forrige filmen. Nei, fremtiden til Hangover-franchisen frykter jeg er dyster. Så lenge filmene håver inn penger vil det nok komme flere og flere filmer. I verste fall ender Hangover-franchisen opp som American Pie har gjort. En haug med filmer som bare samler unge tenåringer som vil se pupper i en kinosal.

Avslutningsvis vil jeg råde alle til å senke sine forhåpninger og forventninger. Da vil kanskje filmen være verdt pengene.

Karakter 3