Sørnett

Brukte 100 000,- på app som få bruker

Ingunn Kvivik er ansvarlig for kommunikasjon og innbyggerdialog her i Kristiansand Kommune. Hun ser potensialet i den relativt nye appen.
 Foto: Andreas Collins

Ingunn Kvivik er ansvarlig for kommunikasjon og innbyggerdialog her i Kristiansand Kommune. Hun ser potensialet i den relativt nye appen. Foto: Andreas Collins

Kristiansand har investert 100 000 kroner i en app som et mindretall bruker. Kommunen tok tjenesten i bruk under pandemien, da kommunen trengte å nå innbyggerne. Den skal formidle informasjon om alt fra arrangementer til nødbeskjeder. Men er ikke sosiale medier og nettaviser nok?

Publisert:

Sist oppdatert: 23.05.2024 kl 11:19

– Nei, for da når vi bare de få som er på de forskjellige kanaler, forteller Ingunn Kvivik.

Hun er ansvarlig for kommunikasjon og innbyggerdialog i kommunen, og forteller at kommunen har forsøkt ulike metoder for å nå ut til innbyggerne. De har blant annet prøvd X/Twitter, men så seg nødt til å legge ned kontoen etter hvert.

Hun forteller at sosiale medier er i stadig endring. Et eksempel Kvivik trekker fram er at den yngre aldergruppen brukte Facebook mye før, sammenlignet med nå.

Kvivik sier at Civis til og med kan gi påminnelser om å sette søppeldunken til veien.

– I tillegg til å få ut informasjon om veiarbeid og om veien stenges, sier hun.

Kristiansand begynte med tjenesten under pandemien

Kristiansand Kommune tok tjenesten i bruk allerede i 2020, under koronapandemien. Da hadde de et stort behov for å få ut informasjon til innbyggerne.

Ingunn Kvivik er ansvarlig for kommunikasjon og innbyggerdialog i Kristiansand, og understreker viktigheten i å få ut informasjon i slike beredskapssituasjoner.

Da fikk kommunen mulighet til å svare på spørsmål om blant annet bruk av munnbind og hvor mange som kunne være samlet på ett og samme sted.

– Da vi kjøpte den så vi at innbyggerne var ute etter informasjon, understreker den kommunikasjonsansvarlige.

Hun forteller at kommunen alltid har vesentlig informasjon som skal ut, men erkjenner at de fleste ikke oppsøker kommunens hjemmeside for å få med seg siste nytt.

– I stedet for at innbyggerne trenger å gå inn på nettsiden vår for å få informasjon, så pusher vi det ut i appen, sier hun og forteller om kategoriene som finnes i appen.

– Det er en side som fører deg rett inn til informasjon om 17. mai-programmet, for eksempel.

Den kommunikasjonsansvarlige Ingunn er selv en av de 8000 i kommunen som bruker appen.
 Foto: Andreas Collins

Den kommunikasjonsansvarlige Ingunn er selv en av de 8000 i kommunen som bruker appen. Foto: Andreas Collins

Kommunens kommunikasjonsansvarlige sier appen også er nødvendig i situasjoner som snøværet kristiansandere opplevde i vinter, eller andre varselhendelser.

Sosiale medier er problematisk

Kristiansand Kommune er aktiv på sosiale media, og forsøker å nå innbyggerne der og. Men Kvivik sier det kan ligge usikkerhet rundt hva Meta, eieren av Facebook og Instagram, gjør med informasjonen kommunen legger ut.

Så kan algoritmene også gjøre det vanskelig for Kristiansand nå ut.

– Så dette er en kanal der vi eier innholdet selv, og vi sikrer at alle brukere får den informasjonen fra oss.

Ved spørsmål om hvorfor kristiansandere trenger en slik tjeneste, svarer Ingunn at innbyggerne kanskje ikke vet om tilbudene som finnes i kommunen.

Investerte 100 000 i appen

Ingunn forteller at kommunen foreløpig har 8000 brukere av tjenesten, blant sine 115 000 innbyggerne.

Kommunen markedsfører appen gjennom å legge den til i artikler på hjemmesiden, men har også flere plakater og flyers på rådhuset.
 Foto: Andreas Collins

Kommunen markedsfører appen gjennom å legge den til i artikler på hjemmesiden, men har også flere plakater og flyers på rådhuset. Foto: Andreas Collins

Den kommunikasjonsansvarlige røper at kommunen har investert rundt 100 000 kroner i appen. Kvivik synes tjenesten er verdt pengene.

– Ser du for deg at flere innbyggere vil ta appen i bruk?

– Ja, det tror jeg! Det merker vi når vi følger litt med på det. Vi ser jo at det er veldig mange som laster den ned, forteller Ingunn.

Et økosystem som fremmer dialog

– Civis er et økosystem som er utviklet for å bidra til økt dialog mellom kommune og innbygger, forteller Kristian Aksnes.

Aksnes er salgsansvarlig for Civis og sier at appen er spesielt utviklet for kommunesektoren og skal effektivisere informasjonsformidlingen der.

Videre kan salgssjefen fortelle at kommunene selv ser hva de ønsker å gjøre tilgjengelig for innbyggere som bruker appen.

Som salgsansvarlig for appen ønsker Kristian Aksnes at tjenesten skal samle norske kommuner og fylker.
 Foto: Privat

Som salgsansvarlig for appen ønsker Kristian Aksnes at tjenesten skal samle norske kommuner og fylker. Foto: Privat

Bredt spekter av informasjon

– Den benyttes blant annet til å pushe ut målrettet informasjon fra kommunen som å melde fra om hendelser, forklarer Kristian Aksnes.

Han legger til at disse hendelsene kan være alt fra ødelagte gatelys til kulturelle eller politiske arrangementer.

– Og den brukes den brukes til varsling og beredskap, legger han til.

Ønsker å samle kommuner og fylker

I tillegg til at kommunene kan tilpasse hvordan appen skal brukes, kan appbrukere også tilpasse sin opplevelse.

– Vår visjon er å samle alle kommuner, fylkeskommuner og kommunale tjenester i én applikasjon, sier salgssjefen.

Civis er utviklet i tråd med KS og regjeringens digitaliseringsstrategi «Én digital offentlig sektor».

Nøkkelord

Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.

#TeknologiVis flere