Sørnett

Er musikkutdanningen for drømmere?

KREVER MYE: Bendik bruker mye tid på å produsere egen musikk. FOTO: Eline Storsæter

KREVER MYE: Bendik bruker mye tid på å produsere egen musikk. FOTO: Eline Storsæter

Bendik Finborud (23) er akkurat ferdig med sin bachelor på låtskriver og artiststudiet ved Universitetet i Agder, og skal nå satse på musikk som levebrød. Hvordan kan man lykkes som musiker? Er utdanningen for drømmere?

Publisert:

Hør radioreportasje med Bendik nederst i saken

- Den bacheloren har jo egentlig ingenting å si. Det som er viktig er hva vi har lært på studiet, og hvordan vi bruker det videre, forklarer Bendik Finborud.

Eksklusiv gjeng
Bendik er en av fire som er første avgangskull på det nye bachelorstudiet i låtskriving som tilbys ved Institutt for musikk ved UiA. Studentene har en staut og erfaren lærerstab i ryggen, med anerkjente musikere som Anne Grete Preus, Anneli Drecker og Torun Eriksen.

- Vi har vært heldige med gode lærere som har erfaring fra musikkbransjen. Jeg føler meg bedre forberedt på arbeidslivet etter disse tre årene. Vi lærer alt fra det å gi ut musikk, produsere eget materiale, promotering og det å reise på turné, forklarer han.

Bendik har allerede mange år med musikk i ryggen, både fra videregående og folkehøgskole.

- Jeg gikk tre år på musikklinje på Voss gymnas, og så tok jeg enda et år med musikkproduksjon på Skiringssal folkehøgskole. Det gav mersmak, så jeg bestemte meg for å satse på musikken videre, forklarer han.

For mange er det kanskje enklere å ha et vitnemål eller en universitetsgrad som definerer hva du skal jobbe med. For Bendik og andre som studerer musikk, er det ikke like enkelt.

“Du kan ikke møte opp med bacheloren din og si at du skal spille et sted” - bendik finborud


- Nå vi er ferdige, men er det jo ingen klar vei å gå etterpå. Det er både en fordel og en ulempe. Det er mange muligheter, men bacheloren gir ikke en beskyttet tittel, sånn som i mange andre yrker. 

Motivasjon han ikke får andre steder
Bendik har mange ambisjoner med musikken, og bruker mye tid og krefter på drømmen. Han forklarer at det til tider er tungt og slitsomt, men at motivasjonen og viljen gjør at han fortsetter.

- Det er jo perioder hvor jeg ikke får skrevet et eneste ord. Nå har jeg har bestemt meg for å sette meg ned hver dag for å prøve, og da løsner det litt og litt. Det er ofte en slitsom prosess å skrive låter, men jeg får en stor motivasjonsfølelse i musikken som jeg ikke får noen andre steder, smiler Bendik.

[img179158_2RM]

- Vær uredde
Askil Holm er faglærer på Institutt for musikk ved UiA, og er en av utviklerne bak låtskriverstudiet. Han har selv over 20 års fartstid innen musikkbransjen som låtskriver og artist. 

- Jeg tok ikke en musikkutdanning, og kastet meg rett ut i artistlivet uten å se meg tilbake. På låtskriverstudiet gir vi studentene en bred grunnpakke. Enten kan de velge den rene utøvende veien eller å velge en kombinasjon som lærer og utøvende musiker, forklarer han.

Askil er tydelig i sin tale, og oppfordrer Bendik og andre studenter til å satse på musikken.

- Vi oppfordrer jo studentene til å gå ut i verden. Være uredde. Alt du hører om at man ikke kan leve av musikk, at artistlivet er hardt, ja, men det er jo realiteten i de fleste yrker. Du vil alltid møte mennesker som er bedre eller dårligere enn deg, sier Askil.

Drømmen ble en kombinasjon
Til daglig jobber Espen Grundetjern som lærer ved musikklinja på Vågsbygd videregående skole, og på Institutt for musikk på UiA. Han har en mastergrad i rytmisk musikk, og et år med pedagogikk. 

- Jeg tok utdanningen med visshet om at undervisning ville bli del av mitt arbeidsliv. I løpet av studietiden fant jeg ut at en kombinasjon som musiker og lærer passet meg best, sier Grundetjern.

[img179158_3LM]

 - Jeg har kone og barn, og da er det fint å ha en jobb å reise fra også. Hovedinntekten er jo undervisning, men en god del kommer fra spillejobber. Jeg er helt avhengig av musikkutdannelsen som lærer i musikkfag på videregående og universitetsnivå, forklarer han.

Grundetjern mener musikere og studenter burde oppsøke lokale musikkmiljøer for å få nye kontakter og spillejobber.

- Det er mye spennende som skjer i Kristiansand. Det er kanskje et kryptisk musikermiljø, men det handler om å oppsøke det man kommer over. Vær med på en jam, og få litt kontakter. Da er man jo med på utvide hele musikkmiljøet, sier han.

Er musikk en utdanning for drømmere?

- Ja, det er jo det. Skal du leve hundre prosent av musikken så krever det en livsstil som styres av musikken. Du må også ha en god dose flaks. Det er et hardt liv som ikke passer alle. Det er mye reising, og man er avhengig av å få de rette kontaktene. Det er nok mange med musikkutdanning som ender opp i skolen, men det er jo ikke en negativ ting. Jeg stortrives, og kan kombinere begge deler, sier Grundetjern.

- Nettverksbygging er viktig
Når man skal ta steget ut av redet for å satse på en musikkarriere, er det flere dyktige folk som kan hjelpe. Nicholas Oscar van Eck er musikkbransjerådgiver på Sørnorsk kompetansesenter (Sørf) i Kristiansand. Hans hovedoppgave er å veilede og gi råd til musikere, bransjefolk og artister om hvordan de kan oppnå suksess.

- Halvveis ut i min egen mastergrad i musikk begynte jeg å jobbe i Sørf. Til daglig hjelper jeg musikere, artister og andre bransjefolk videre med karrieren sin, forklarer van Eck.

Nicholas har god og bred erfaring, både med musikkstudier, som rådgiver og som utøvende musiker. Han legger stor vekt på nettverksbygging som en faktor for å lykkes i musikkbransjen.

[img179158_4RF]

- En stor del av det vi gjør i Sørf er å sette de riktige folkene sammen. Vi snakker med artister og musikere om hva man ønsker med karrieren, og så kan vi kartlegge hva man eventuelt mangler for å få suksess, sier han.

Hvordan kan man lykkes?
I følge Nicholas van Eck er det ikke nødvendigvis flaks eller utdanning som avgjør om man lykkes. - Jeg tror at 90% av de som sier man må ha flaks i bransjen ikke har klart å reflektere over hvorfor de ikke har oppnådd den suksessen de ønsket seg, sier van Eck. 

- Det er viktig å forstå bransjen og aktører som er på jakt etter et uttrykk de tror flere vil ha. Det du må ha som musiker er nettopp det uttrykket, noe som gjør at folk liker musikken. Har du god selvinnsikt kan du jobbe deg forbi mangler i forhold til kompetanse. Hvis noen der ute liker det du gjør, har du i teorien en sjans. Det er hvordan du bruker håndverket ditt som teller, slår han fast.

Er det for drømmere?
- Jeg vil jo ikke si musikkutdanning er for drømmere. Det er i stor grad et håndtverk. Du lærer å bruke verktøy som skaper noe. Det er jo som andre håndverkere, for eksempel en snekker. Den store forskjellen er at folk har behov for snekkere før de har behov for musikere. Musikere er en luksusvare, forklarer han.

Nicholas har flere tips til musikere og artister som vil lykkes, og ikke la musikkdrømmen forbli en drøm.


- Ta gjerne kontakt med oss i Sørf for veiledning. Det er en kjekt sted å begynne. Det er lav terskel og åpne dører. Det er også veldig viktig å ikke se på utdannelsen du tar som grunnlaget for hele karrieren. Det du lærer på skolen og universitetet dekker bare en liten bit, mener van Eck.


- Det som kan være en stor fordel er at man får sitte på begge sider av bordet. Kanskje prøve seg som arrangør eller tekniker. På den måten utvikler man ny kompetanse som kan være nyttig, forklarer han.


Nicholas er selv musiker, og vet hva det innebærer. Det koster mye energi, og man må jobbe hardt. Han tror at mange i dag generelt har arbeidsfobi, og hvis du kun vil satse på en artist eller musikkarriere, kan man ikke låse seg til en vanlig jobb.

"Man kan ikke tenke timer og tider. Hadde en musiker satt opp arbeidstimene i kroner og øre ville LO fått brokk" - nicholas van eck


Positiv utvikling i sør
Nicholas van Eck mener at musikkmiljøet i Kristiansand er i vekst, og at det gode muligheter for å utvikle seg som musiker på Sørlandet.

- Mange har tanken om at de skal bli ferdig med utdannelsen sin, for og så reise til Oslo for å gjøre seg fet. Det er en Bukkene Bruse - attitude. Det er nok av muligheter i sør. Miljøet er kanskje mindre, men det kan være lettere å søke om kunststøtte, kultur og musikk-stipender. Det kan være et godt sted å bygge ut et nettverk, sier van Eck.


Mye av tiden på låtskriverstudiet går til samspill med andre studenter. Her øver Bendik med bandet sitt før siste eksamen:


Veien videre
Med en god dose erfaring og en fersk bachelor i ryggsekken, vender Bendik nesa østover til høsten. Han synes det er litt skummelt å være ferdig med studiet, men han ser frem til å få enda mer tid til musikken.


- Jeg flytter til Oslo snart, og da får jeg mye tid til å skrive nytt materiale. Nå skal jeg se hvordan det er å satse, for jeg har foreløpig ingen andre planer. Jeg har nok store ambisjoner. Jeg har virkelig lyst til å lykkes, og jeg vil gjerne jobbe som låtskriver og artist. Det er nervepirrende og skummelt, men jeg gleder meg veldig, sier Bendik.


- Jeg har veldig lyst til å skape noe. Være med på å forme noe som kan bety noe for andre, legger han til. Så lenge jeg finner motivasjon og glede i musikken vil jeg fortsette. Læreren min Askil sier at alt starter med en bra låt, men det er jo ganske mye som kommer etter det, smiler han.


Radioreportasje med låtskriveren Bendik: