Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Denne lampen av shot-glass er den mest popluære og koster 300 kroner. (Foto: Cecilia Breivold)
Hva med en designet lampe som også kan resirkuleres. Da kan jentene bak ungdomsbedriften Lys Idé UB hjelpe deg.
Cecilia Breivold
Publisert: 10.02.2012 kl 11:18
- Vi kikket litt på forskjellige nettsider og fant lamper som vi syntes var stilige. Da fant vi ut at vi ville lage våre helt egne lamper, forklarer Vilde Espeland i Lys Idé UB.
Kult og kreativt Sammen med Anniken Høiby Bjørnøy, Nathalie Bjørkås og Miriam Hanssen startet de ungdomsbedriften Lys Idé UB. Egentlig går jentene i andre klasse Interiør og utstillingsdesign ved Tangen videregående skole. En dag i uka jobber de med bedriften sin.
Et av kriteriene de satte for seg selv er å lage lamper som er kule og miljøvennlige. Men jentene visste ikke helt hva de skulle satse på, og var også innom ideen å redesigne lamper.
- Til slutt fant vi ut at vi kunne lage stilige og miljøvennlige lamper. Dermed kom vi opp med ideen om å bruke forskjellige glass av plast, forteller Vilde Espeland.
Plastglassene kan resirkuleres. Selvfølgelig bruker jentene sparepærer for å ha en gjennomført miljøprofil.
Shots Ungdomsbedriften produserer tre forskjellige lamper. En taklampe og en stålampe der begge lages av palstikkglass. Den minste lampen, en bordlampe, lages av shot-glass.
- Vi kaller den for «Shots», smiler jentene.
- Det er den mest populære lampen. Hadde jeg valgt, ville jeg også kjøpt den, sier Anniken Høiby Bjørnøy.
De andre er raske med å si seg enige i dette. Prisen for bordlampen er 300 kroner.
Satser videre I starten opplevde bedriften at det gikk litt treigt med salget. Den siste tiden har dette snudd seg. Det er flest damer i tjueårene som kjøper produktet-
[img57582_2RM]
Under en stor messe på Sørlandssenteret i starten av denne måneden opplevde Lys Idé UB at flere fikk øynene opp for lampene deres.
- Vi fikk noen bestillinger og delte ut mange brosjyrer. Det var flere som var interesserte i det vi tilbyr, sier Nathalie Bjørkås.
Nå satser Lys Idé UB for fullt mot fylkesmessen neste måned.
- Vi kommer til å produsere masse og planlegge utstillingen vår på messen nøye. Utstilling er jo tross alt faget vårt, sier Miriam Hanssen.
- Det er blitt gøyere å drive bedrift nå som det begynner å gå bedre. Vi satser på at salget tar seg opp så mye at vi klarer å gå i pluss, sier Vilde Espeland.
- Uansett får vi fine erfaringer av å drive vår egen bedrift, legger Anniken Høiby Bjørnøy til.
Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: