Sørnett

Håper hun slipper å kutte tilbudet

Administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk AS, Siv E. Wiken, trenger 12 millioner ekstra for å opprettholde dagens busstilbud i Kristiansand. FOTO: Thor Olav Ahnger

Administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk AS, Siv E. Wiken, trenger 12 millioner ekstra for å opprettholde dagens busstilbud i Kristiansand. FOTO: Thor Olav Ahnger

12 millioner mer til buss. Det kommer fram i fylkesrådmannens forslag til årsbudsjett for 2010.

Publisert:

- Dette er nødvendig for å opprettholde dagens aktivitet, sier administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk AS, Siv E. Wiken.

Hun forklarer behovet for mer midler med at endret reisemønster krever mer kapasitet på allerede eksisterende ruter.

- Vi merker at det er kommet en ny skole i Kvadraturen. Det har også vært stor interesse for de nye Flexikortet som kom i høst. Med et slikt kort kan man reise ti turer i Kristiansandsområdet for 200 kroner, smiler Wiken stolt.

- I tillegg kommer den generelle prisstigningen, legger hun til.

Mangler 2,4 millioner

I fylkesrådmannens forslag til årsbudsjett for neste år legges det opp til at fylkeskommunen skal bevilge til sammen 179 millioner kroner til kollektivtrafikken i 2010. Dette er en økning på 9,6 prosent fra 2009. Agder Kollektivtrafikk AS får en økt bevilgning på 12 millioner kroner. Det utgjør 80 prosent av selskapets samlede behov for økning i 2010.

Siden pengene i hovedsak vil bli brukt i Kristiansandsregionen utfordrer fylkesrådmannen Kristiansand kommune og Areal- og transportforvaltningsprosjektet (ATP) til å betale de resterende 2,4 millionene.

Lover ingenting

Lederen for ATP-utvalget, Øystein Holvik, sier til Sørnett at de ikke har konkrete planer om å spytte i de millionene som mangler og at heller ikke rådmannen har tatt høyde for dette i budsjettene. Holvik spiller ballen videre til byens politikere.

- Det er for tidlig å si noe om nå, sier varaordfører Mette Gundersen.

Hun minner om at kommunen for to år siden bevilget to millioner kroner som ble øremerket kollektivtrafikken. Dette ble finansiert av økte parkeringsavgifter.