Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Kampanje for å øke bevisstheten rundt menns helse og spesielt prostatakreft starter 1.november.
Sara Vilde Solås
Publisert: 30.10.2014 kl 09:40
- En av åtte norske menn får prostatakreft, forteller Hege Aasgaard fra Kreftforeningen i Kristiansand.
Prostatakreft er den hyppigste kreftformen i Norge. Hvert år får ca. 5000 menn diagnosen og mer enn 1000 menn dør av sykdommen. Mange menn lar barten gro i november for å skape oppmerksomhet rundt menns helse og prostatakreft. I Vest-Agder var det i fjor 135 menn som ble rammet av sykdommen, i følge kreftforeningen.
Movember Ideen om «Movember» oppstod på en pub i Australia i 2003. Siden den gang har det blitt en global kampanje som har samlet inn over 3,3 milliarder til kreftforskning.
- I tidligere generasjoner skulle ikke menn snakke høyt om helse og sykdom. Kreftsykdom var litt tabu, denne kampanjen bruker bartens kraft til å starte en samtale om menns helse, forteller Endre Johansen fra movember.com.
- Å gjøre menn mer bevisst på sin egen helse og gjøre terskelen for å oppsøke lege lavere, er det viktigste denne kampanjen er med på å oppnå, legger Aasgaard til.
Håper å oppnå høyere tall enn i fjor - 2773 bartegroende nordmenn registrerte sine barter på movember.com i fjor, sier Johansen. Men han er helt sikker på at enda flere lot barten gro, uten å registrere seg på internett.
- Å registrere seg på internett og å oppfordre familie, venner og kolleger til å bidra med penger er viktig. Vi samlet inn rundt 7,5 millioner kroner i Norge i november i fjor, men målsetningen er selvfølgelig å samle inn mer i år.
70% av overskuddet som blir samlet inn i Norge går til prostatakreftforskning, mens de resterende pengene blir brukt til internasjonale forskningsprosjekter.
Hjertesak - Jeg syns det er en flott kampanje og bidrar hvert år, forteller studenten Anders Øksnes. Men han har ikke registrert seg på nettet.
Movember er en kampanje som treffer Øksnes personlig.
- Min bestefar døde av prostatakreft, derfor gror jeg bart hver november og bidrar til åpenhet rundt sykdommen.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: