Klargjør siden...
Sørnett

Dette blir det nye:

Podcast i skolehverdagen

Her fikk lærere prøve seg med podkastutstyret på Ungt Entreprenørskap sin samling.
 Foto: Marie Thue Humborstad

Her fikk lærere prøve seg med podkastutstyret på Ungt Entreprenørskap sin samling. Foto: Marie Thue Humborstad

På torsdag og fredag fikk lærere fra hele Agder lære om bruk av podcast i skolehverdagen. Det kan bli et nytt verktøy for elever på ungdomskolen og videregående.

Publisert:

Sist oppdatert: 08.05.2024 kl 14:39

Kursholderne Tharald Torset Lundvall (f.v.) og Richard Ekhaugen har god erfaring med å drive podcast.
 Foto: Marie Thue Humborstad

Kursholderne Tharald Torset Lundvall (f.v.) og Richard Ekhaugen har god erfaring med å drive podcast. Foto: Marie Thue Humborstad


Det var Richard Ekhaugen og Tharald Torset Lundvall fra Ungt Entrepernørskap som holdt samlingen. På torsdag hadde de eksterne forelesere på besøk, men på fredagen skulle de styre skuta selv. De er sikre på at elever kan få mye ut av å høre og lage sine egne podcaster på skolen.

Selv startet duoen med en podcast kalt "Lunsjlaget", hvor de snakket om alt mulig. På samlingen er Ekhaugen og Torset Lundvall tydelig komfortabel bak mikrofonene.

De bestemte seg for å ta med seg to lærere, for å gi et eksempel på hvordan en episode kan spilles inn. En av de var Helene Nilsen. Alle lærerene ble delt opp i grupper, for at de så skulle lage en kort podcast episode på fem minutter. De måtte også finne navn til podcasten, hva den skulle handle om og hvem målgruppen var.

Lærerene er positive

Gruppen til Nilsen hadde mange ideer i luften, og alle lærerne var positivt innstilt til å bruke podcast i undervisningen.

Jens Hetlevik (f.v.), Lill-Margrethe Stene, Helene Nilsen, Vivian Solås og Anne Trine Eia jobbet sammen om å lage en kort podcastepisode.
 Foto: Marie Thue Humborstad

Jens Hetlevik (f.v.), Lill-Margrethe Stene, Helene Nilsen, Vivian Solås og Anne Trine Eia jobbet sammen om å lage en kort podcastepisode. Foto: Marie Thue Humborstad

- Elevene får lage noe selv, og får et avbrudd fra det normale. Man kan også dele podcastene felles i klassen, sier Vivian Solås, som jobber på Mandal videregående skole.

Jens Hetlevik sier det ikke alltid er lett.

- Vi har et podcast rom, men så sitter det jo noen andre som spiller FIFA i naborommet. Det må nok gjøres noen endringer slik sett, sier han.

En økende trend

Det har blitt populært å høre på podcast. Ifølge SSB, hørte 16 prosent av Norges befolkning på podcast hver dag i 2022.

På samlingen ble det vist fram ulike videoer av ungdomsbedrifter i Agder.
 Foto: Marie Thue Humborstad

På samlingen ble det vist fram ulike videoer av ungdomsbedrifter i Agder. Foto: Marie Thue Humborstad

Ekhaugen og Lundvall selv hører mye på podcaster. De tror at mye av innholdet på sosiale medier har blitt mye kortere og mer konkret. Podcaster er gjerne lengre episoder med fokus på spesifikke temaer.

- Jeg liker å høre på podcaster om fotball, både norske, svenske og engelske. Men jeg liker også å høre på faglige podcaster med fokus på kommunikasjon og markedsføring, forteller Ekhaugen.

Hvis man vil bli god på å ha podcast, så har de noen tips.

- Mengdetrening er viktig. Det er også bedre å trykke på spille-inn-knappen og bare la det gå. Hvis noen gjør noen feil, så kan de redigeres bort senere, råder Lundvall.

Arbeidslysten var høy hos lærerene under podcast-workshoppen.
 Foto: Marie Thue Humborstad

Arbeidslysten var høy hos lærerene under podcast-workshoppen. Foto: Marie Thue Humborstad

Nøkkelord

Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.