Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Et av mange glis i løpet av en arbeidsdag. Foto: Noah Basterås Bøhn
Butikkeier Anne Lise Elgesem (73) tror sterkt på at et smil kan løse mange problemer. Det fikk henne til å komme opp med en løsning for å gagne både butikkens og kundenes ønske.
Noah Snorre Basterås Bøhn
Publisert: 14.02.2025 kl 11:02
I 12 år har Anne Lise Elgesem drevet bruktbutikken "Vi snakkes", som for øyeblikket befinner seg i Henrik Wergelands gate. Som andre bruktbutikker i Kristiansand, får også Elgesem problemer med varer som ikke selges. Hun liker å drive butikken sin på en unik måte, og det er ikke bare på grunn av innholdet. Blandingen av store malerier med toppløse kvinner, ulike strikkegensere og pene serviser er ikke for alle. Derfor vil Anne Lise selge varer som samler støv til en litt billigere penge, slik at andre skatter kan få lov til å få skinne.
Tar du deg en gåtur i Henrik Wergelands gate i retning mot Markens, passerer du forbi Vi snakkes. Men har du dårlig tid, vil du gå glipp av en gylden mulighet.
Anne Lise Elgesem forbereder til åpning. Foto: Noah Basterås Bøhn
- Det var noen uker tilbake da jeg bestemte meg for å sette opp skiltet i vinduet. Det var noe jeg gjorde for å kvitte meg med varer som kanskje ikke selger like bra, for å få plass til mer, forteller eieren mens hun smårydder rundt butikken.
Hun forteller videre at hun liker å gjøre noe gøy ut av å ha salg, og har tidligere alltid hatt en litt annerledes vri på å få solgt varer til en litt billigere penge.
- Det skal ikke mer til enn et smil
Anne Lises bruktbutikk er ikke bare et sted der man får kjøpt en ullgenser som ikke koster skjorta, men er også en sosial arena for de som kan ha det litt vanskelig.
- Det lønner seg med et smil! Det er mange som kommer inn døra som har det vondt inni seg, men som blir møtt med et smil i det de trasker inn inngangsdøra. Det skal ikke mer til enn et lite smil, så åpner de seg.
Smil hvis du vil ha en god deal. Foto: Noah Basterås Bøhn
Det var slik hun fikk ideen om å få kundene til å smile tilbake. Elgesem forteller at hun har sett hva det kan gjøre med et menneske, og derfor slår hun to fluer i en smekk. Hvis kunden smiler til sjefen, får de rabatt, samtidig som sjefen kan lettere få solgt unna varer for å få plass til mer. - Hva slags rabatter får man hvis man smiler?
- Det spørs helt på hvilken vare man kjøper. Her om dagen ga jeg for eksempel 200 kroner i rabatt på en litt dyrere vare, bare på grunn av at kunden smilte. Rabattene kommer helt an på varen, men aldri hvem personen bak smilet er.
Gode tilbakemeldinger
En av kundene som bekrefter at dette er et godt tiltak, er Lounes A. Når Sørnett er på besøk i Helgesems butikk på den ellers sure og kalde februardagen, kommer Lounes inn døra med et bredt og varmt smil. Han synes budskapet bak lappen på døra er veldig bra.
- Vi kjenner hverande godt, så jeg kommer ofte innom for å hilse. Det er veldig viktig å smile, man føler seg bra av det!
Elgesem legger til at hun har fått venner for livet igjennom butikken:
- Jeg har to stoler som kunder bruker for å prate ut om hva de tenker på. Jeg skulle gjerne hatt flere, men det har jeg ikke plass til.
Anne Lise Elgesem (venstre) og Lounes A (høyre) tar en av deres mange prater. Foto: Noah Basterås Bøhn