Sørnett

Kjøretøyet «ingen» vil skryte av

Regionleder for Grønn Hverdag, Arne Otto Iversen. Foto: Harald Helland

Regionleder for Grønn Hverdag, Arne Otto Iversen. Foto: Harald Helland

Scootere kan mer enn halvere klimautslippene og er langt billigere i drift i forhold til en bil. Likevel er det ni biler for hver moped i Kristiansand. Hvorfor snakker ingen av miljøorganisasjonene om det?

Publisert:

«Vi vil ikke fighte for det som er nest-best», sier Arne Otto Iversen, regionleder for Grønn Hverdag Sørvest. Han synes det ville være rart om miljøvernere skulle promotere scooter som fremkomstmiddel.

Det kan virke som scooter som kjøretøy er et «ikke-tema» i miljødebatten. Ingen skriverier i mediene, ingen kampanjer og ingen av de store miljøorganisasjonene har noe fokus på temaet. De vil helst bare snakke om tråsykkel og buss.  Dette til tross for at en scooter ofte kan bruke 60-70 prosent mindre drivstoff enn en bil.

 Det ville vært rart om en miljøorganisasjon skulle oppfordre folk til å kjøre scooter

Moped nevnes ikke
Iversen innser likevel at en overgang fra fire til to hjul kan gi mindre utslipp.
- Hvis en scooter bruker 0,2 liter drivstoff på mila, kan det være mer enn en halvering, og det er jeg positiv til. Han viser frem en brosjyre med oversikt over Co2-utslipp fra mange fremkomstmidler, som el-bil, buss og bensindrevet bil. Moped er ikke nevnt i oversikten. Dette er symptomatisk for miljødebatten. Å finne informasjon om miljøgevinsten ved bruk av moped er nemlig svært vanskelig. Vi hører mye om sykkel og kollektivtransport, men det er tyst rundt besparelsene ved å bytte til et mindre kjøretøy.

[img73362_2LM]


Mange titalls tusen å spare
I tillegg til sparte miljøutslipp, er en scooter svært økonomisk sammenliknet med en bil. En kalkulering Sørnett har gjort viser at en person som for eksempel jobber i sentrum og bor i en annen bydel ved å bytte kan spare over 40.000 kroner årlig bare i forbruk. Regner vi også med verditapet på et nyere kjøretøy, kan forskjellen fort komme opp i 70.000 kroner årlig. Det koster langt mindre å kjøpe og reparere en moped. Foruten sparte bensinutgifter, ligger også forsikring og årsavgift på en brøkdel av prisen. En slipper også å betale for parkeringer og bompasseringer.

 

Ved nyttår var det registrert 3873 mopeder i Kristiansand kommune, i følge SSB. Til sammenlikning var det over 34.000 personbiler. Det betyr ni biler for hver moped.
Iversen tror trafikksikkerheten og værforholdene gjør en scooter uaktuelt for mange.
– Jeg ville følt meg utsatt i trafikken på en liten moped.

Spesielt vintervær er nok et argument som teller negativt for scooteren. Det har Sigvar Skeie ved G. Nordbys Sykkel & Sport en løsning på. –Piggdekk på scooter fungerer godt og er trygt.
Selv om han selger scootere, er heller ikke han udelt positiv til dem.
-De går for sakte. Før gikk mopedene i 60-70 km/t, nå går de i under 50. Han mener det er grunnen til at bilen vinner.

[img73362_3RS]

 

Kristiansand best
En scooter kan være et godt alternativ for de som synes at å sykle er for mye tiltak, og at buss ikke gir nok frihet til reisetid og – sted. Arne Otto Iversen kan forstå de som synes at miljøforkjemperne er for idealistiske når de snakker om nullutslipp.
–Men det er vår jobb å legge lista høyt, sier han.

Selv om bare en brøkdel av Kristiansanderne eier en scooter eller moped, er vi likevel best sammenliknet med Norges ti største byer. Til sammenlikning er det i byer som Oslo og Stavanger bortimot 20 biler for hver moped. Kanskje er det sørlandsklimaet som er grunnen til dette.

Sigvar Skeie tror kanskje flere i Kristiansand vil velge scooter når rushtidsavgiften blir innført. Da vil det bli enda dyrere å bruke bil.