Klargjør siden...
Sørnett

Problematisk bro

Rollestolbrukere får ikke heis

- Jeg kan gå litt, etter en stund må jeg bruke rullestol, sier Freddy Ulvseth
 Foto: Alexander Kjenstadberg Sollid

- Jeg kan gå litt, etter en stund må jeg bruke rullestol, sier Freddy Ulvseth Foto: Alexander Kjenstadberg Sollid

E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er et stort bygningsprosjekt som skal bidra til bedre fordeling av trafikken i Kristiansand til og fra E18 og E39. En annen grunn er også økt satsing på kollektivtrafikk. Sammen med en sykkelvei skal det bygges en snarvei som skal koble bussholdeplassen på hver side av E18. Den broen blir for bratt for rullestolbrukere.

Publisert:

Sist oppdatert: 23.05.2024 kl 22:01

Alle må bli hørt

- Alle skal inkluderes, Ulvseth
 Foto: Alexander Kjenstadberg Sollid

- Alle skal inkluderes, Ulvseth Foto: Alexander Kjenstadberg Sollid

- Hvis det skal bygges en snarvei, må den være for alle, vi har like dårlig tid som alle andre. Hvis ikke Vegvesenet har mulighet til å bygge en snarvei som er tilgjengelig for alle trenger de ikke bygge den. Skal det bli et universelt samfunn så kan det ikke være en grense for noen. Det er viktig å belyse om dette og noen må stå opp, sier Freddy Ulvseth.

Han er i dag regionleder i Norges Handikapforbund og leder av landsforeningen for slagrammede i Agder og jobber for at alle skal ha like rettigheter. Han har ikke forståelse for at dette blir for dyrt.

Freddy Ulvseth (48) hadde hjerneslag i 2010 og ble på grunn av det lam i venstre halvdel av kroppen.
- Det var skummelt, men jeg har jobbet meg gjennom det og tenker man må bare gjøre det beste ut av det og det har jeg gjort. Jeg klarer å gå litt, men etter en stund må jeg bruke rullestolen, forteller Ulvseth.

Ulvseth hadde ikke hørt om planen om å bygge broen som skal bli for bratt for rullestolbrukere. Han var ikke fornøyd med Vegvesenets planer og mente at en heis burde hvert fall blitt bygget.

- Alle må bli hørt. Jeg passer på at de få som kanskje er uenig i saker også får en stemme, da blir kanskje flest mulig fornøyd, sier Ulvseth.

Blir for dyrt

Vegvesenet presenterte planleggingen av broen for rådet for personer med funksjonsnedsettelse 6. mai. I rådet ble det ytret ønske om heis.

Planleggingsleder for Gartnerløkkaporsjektet Øystein Aalen
 Foto: Statens vegvesen

Planleggingsleder for Gartnerløkkaporsjektet Øystein Aalen Foto: Statens vegvesen

- Siden det er en snarvei, trenger den ikke nødvendigvis være universell utformet. Det er hovedalternativ som skal gå over tunnelen der det er god plass og stigningsforhold for rullestol, forteller planleggingsleder for Gartnerløkkaprosjektet Øystein Aalen

Aalen tar opp i rådet at en heis har blitt vurdert, men at Vegvesenet og kommunen kom frem til at dette ikke er en løsning de kunne gå videre med.

- En heis blir dyrt, og det vil bli store utfordringer ved vedlikehold. Et alternativ kunne vært en rampe, men denne hadde blitt veldig lang og ikke da en snarvei lenger, sier Aalen.

Slik er det planlagt og se ut
 Foto: Statens vegvesen/Rambøll

Slik er det planlagt og se ut Foto: Statens vegvesen/Rambøll

Nøkkelord

Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.