Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Studentsenteret på campus UiA Foto: Sander Authen
Blant de forskjellige campusene i Kristiansand er Studentsamskipnaden, varierende tilstede. På universitetet driver de kantinen og studentboligene, mens på de mindre høyskolene er de ikke like mye tilstede.
Sander Authen
Publisert: 02.02.2024 kl 13:45
Sist oppdatert: 03.05.2024 kl 12:32
Lars og Ernst viser frem Ansgars kantinetilbud Foto: Sander Authen
Guttene føler at SIA er litt lite tilstede i studiehverdagen.
-Jeg var hos fysioterapeut og kiropraktor. Da får man en studentrabatt, sier Ernst. Han sendte inn refusjonsskjema og fikk tilbake noe av pengene han brukte på behandlingen. Men han visste ikke om tilbudet før han søkte det opp og fant ut av det på egenhånd.
-Vi fikk litt i fadderuka, da! "Goodiebags", og i eksamensperioden fikk vi rosin boller! flirer Lars.
Lars og Ernst viser til det de har sett av SIA på Ansgar høyskolen Foto: Sander Authen
Studentene føler på det at det er en stor forskjell på måten SIA er synlige på UiA og deres skole.
-Det blir mer promotert på UiA, og vi ser ikke noe om det her, sier Ernst.
Lars opplevde at i starten av skoleåret kom SiA helse innom skolen og sa hei. -De informerte om hvem de var, med de gjorde ikke så mye. Sa ifra om at de fantes, forklarer Lars.
Guttene ønsket gjerne at SIA kunne vise seg mer på skolen. -Det hadde vært fint å ha en bokhandel som de har på UiA når man skal kjøpe pensumbøker, foreslår Lars.
Et av målene til SiA er å samle studenter på tvers av utdanningsinstitusjoner, men der føler guttene de må gjøre mye selv. -Jeg har blitt kjent med andre studenter utenfor Ansgar, men det er på eget initiativ, forklarer Ernst.
Ellers er de veldig fornøyde med hva SiA gjør. Studenthuset liker de godt. -Det er bra arrangementer der både med og uten alkohol! Det handler jo om å ta initiativ selv og, stikke ned på BARE og bli kjent, avslutter Ernst.
SIA mat og drikke er kantinen her på UIA, bildet er tatt rett før Mads skal kjøpe seg boller Foto: Sander Authen
-Her pleier de å ta bildet! sa Jahn Olav Foto: Sander Authen
Ønsket om mer oppmøte på skolene ville blir vanskelig. Han forklarer at de ikke har resurser til mer enn de klarer nå.
Samarbeid Jahn forklarer at de samarbeider med andre studentsamskipnader om tjenesten "studenter spør" og "studenttelefonen", en hjelpelinje for studenter som har det tungt.
Jobber på for alle -Vi har lagt in mye ressurser i helsetjenesten vår, men de sitter primært her på Studentsenteret og tar imot studenter. -Vi kan ikke drive fag-bokhandel, det må prioriteres der det er et marked, men vi er ute på de forskjellige institusjonene med bokpakker og har ambulerende bokhandel hos de som ønsker det.
Fremtiden for SiA De jobber nasjonalt for å få lovlig hjemmel for å få informasjon om studentene som er tilknyttet SiA for å få kontaktinformasjon for å kontakte studentene direkte. Da kan de sende ut en SMS eller mail for å invitere de inn til seg. Men alt handler om personvern. -Det vil effektivisere kommunikasjonen vår med studentene enormt. forklarer han.
Tar imot råd Jahn forklarer at de er åpne for studenter med innspill, om de dukker opp på studentsenteret, sender en mail eller melding. Så er SiA åpne for kommunikasjon. I mars kommer en studentundersøkelse for å spørre studentene hva de tenker om SiAs tjenester. De håper på at minst 25-30 prosent av studentene svarer på undersøkelsen. - Da har vi et godt grunnlag. Avslutter han.
Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: