Sørnett

Studentsamskipnaden:

Ikke større fokus på UiA

Studentsenteret på campus UiA
 Foto: Sander Authen

Studentsenteret på campus UiA Foto: Sander Authen

Blant de forskjellige campusene i Kristiansand er Studentsamskipnaden, varierende tilstede. På universitetet driver de kantinen og studentboligene, mens på de mindre høyskolene er de ikke like mye tilstede.

Publisert:

Sist oppdatert: 03.05.2024 kl 12:32

Lars og Ernst viser frem Ansgars kantinetilbud
 Foto: Sander Authen

Lars og Ernst viser frem Ansgars kantinetilbud Foto: Sander Authen


Ansgar Høgskolen
Lars Wetterhus Sylte og Ernst Emil Eggum Myrvang er studenter på Ansgar høgskole. De forteller at de er litt usikre på hva SIA egentlig gjør.

Guttene føler at SIA er litt lite tilstede i studiehverdagen.

-Jeg var hos fysioterapeut og kiropraktor. Da får man en studentrabatt, sier Ernst.
Han sendte inn refusjonsskjema og fikk tilbake noe av pengene han brukte på behandlingen. Men han visste ikke om tilbudet før han søkte det opp og fant ut av det på egenhånd.

-Vi fikk litt i fadderuka, da! "Goodiebags", og i eksamensperioden fikk vi rosin boller! flirer Lars.

Lars og Ernst viser til det de har sett av SIA på Ansgar høyskolen
 Foto: Sander Authen

Lars og Ernst viser til det de har sett av SIA på Ansgar høyskolen Foto: Sander Authen

Studentene føler på det at det er en stor forskjell på måten SIA er synlige på UiA og deres skole.

-Det blir mer promotert på UiA, og vi ser ikke noe om det her, sier Ernst.

Lars opplevde at i starten av skoleåret kom SiA helse innom skolen og sa hei.
-De informerte om hvem de var, med de gjorde ikke så mye. Sa ifra om at de fantes, forklarer Lars.

Guttene ønsket gjerne at SIA kunne vise seg mer på skolen.
-Det hadde vært fint å ha en bokhandel som de har på UiA når man skal kjøpe pensumbøker, foreslår Lars.

Et av målene til SiA er å samle studenter på tvers av utdanningsinstitusjoner, men der føler guttene de må gjøre mye selv.
-Jeg har blitt kjent med andre studenter utenfor Ansgar, men det er på eget initiativ, forklarer Ernst.

Ellers er de veldig fornøyde med hva SiA gjør. Studenthuset liker de godt.
-Det er bra arrangementer der både med og uten alkohol! Det handler jo om å ta initiativ selv og, stikke ned på BARE og bli kjent, avslutter Ernst.

SIA mat og drikke er kantinen her på UIA, bildet er tatt rett før Mads skal kjøpe seg boller
 Foto: Sander Authen

SIA mat og drikke er kantinen her på UIA, bildet er tatt rett før Mads skal kjøpe seg boller Foto: Sander Authen


Nesten daglig
UiA studenten Mads Vigre forklarer han bruker kantina eller kafeen nesten daglig, og studenthuset tar han en tur på innimellom. Han har også sendt en søknad om refusjon hos SiA helse, og forklarer han trolig vil bruke tjenesten mer i fremtiden.
Han syntes SiA stiller opp bra, men skulle ønske maten i SiA kantinen var billigere. -Det frontes at vi skal spise sunt, men det sunne er det dyre, forteller Mads.

-Her pleier de å ta bildet! sa Jahn Olav
 Foto: Sander Authen

-Her pleier de å ta bildet! sa Jahn Olav Foto: Sander Authen


Favoriserer ingen
Leder for studentvelferden, Jahn Olav Marum, forklarer at SiA er i løpende dialog med skolene gjennom året, og spesielt ved studiestart.
Han sier det er litt vrient å få kommunisert direkte med studentene, men at de driver med oppsøkende aktivitet.
De blir invitert inn av skolene for å gi info til studentene.
Det blir satt opp informasjonsskjermer på skolene for å kunne gi relevant informasjon til studentene.
-Noe vi jobber med og har til dels utfordringer med, er å nå studentene. Det er en informasjonsstrøm som er helt formidabel som de skal forholde seg til. sier Jahn.
Lederen forteller at de ikke noe større fokus på UiA en de andre.
-Men UiA-studentene utgjør over 90 prosent av studentmassen i de to byene vi er representert.
UiA legger godt til rette
-Når vi driver kantine på UIA, så er det fordi UIA legger til rette for av vi kan drive der, forklarer Jahn.
På tilbudssiden
Jahn forklarer at de andre institusjonene har fått tilbud av SiA om kantine. Han forklarer at for å få til det, må institusjonene selv ønske det
-Det er ikke sånn at vi gjør dette på egenhånd, vi gjør det i samarbeid med institusjonen og fordi de tilrettelegger for det, sier han.

Ønsket om mer oppmøte på skolene ville blir vanskelig.
Han forklarer at de ikke har resurser til mer enn de klarer nå.

Samarbeid
Jahn forklarer at de samarbeider med andre studentsamskipnader om tjenesten "studenter spør" og "studenttelefonen", en hjelpelinje for studenter som har det tungt.

Jobber på for alle
-Vi har lagt in mye ressurser i helsetjenesten vår, men de sitter primært her på Studentsenteret og tar imot studenter.
-Vi kan ikke drive fag-bokhandel, det må prioriteres der det er et marked, men vi er ute på de forskjellige institusjonene med bokpakker og har ambulerende bokhandel hos de som ønsker det.

Fremtiden for SiA
De jobber nasjonalt for å få lovlig hjemmel for å få informasjon om studentene som er tilknyttet SiA for å få kontaktinformasjon for å kontakte studentene direkte. Da kan de sende ut en SMS eller mail for å invitere de inn til seg. Men alt handler om personvern.
-Det vil effektivisere kommunikasjonen vår med studentene enormt. forklarer han.

Tar imot råd
Jahn forklarer at de er åpne for studenter med innspill, om de dukker opp på studentsenteret, sender en mail eller melding. Så er SiA åpne for kommunikasjon. I mars kommer en studentundersøkelse for å spørre studentene hva de tenker om SiAs tjenester. De håper på at minst 25-30 prosent av studentene svarer på undersøkelsen. - Da har vi et godt grunnlag. Avslutter han.

Nøkkelord

Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.